Seriál Role v IT:
KLIENT – KONZULTANT – ANALYTIK – UX
V řadách laické veřejnosti je dodnes známá univerzální entita „ajťák“.
„Ajťák“ umí hackovat účty, kupovat bitcoin, opravit tiskárnu, naprogramovat počítačovou hru i napsat web.
Občas ten lump rozbije internet, svévolně mění platnost hesla a zbůhdarma babičce ničí klávesnici (takže místo Z teď píše Y).
Lidé z IT mají různé dovednosti. Občas i city. Stejně, jako lékaři. Poprosit UX designéra o databázový skript je zhruba to samé, jako požádat psychiatričku o vyoperování slepého střeva.
Osobně jsem při prvních pohovorech měla problém jednotlivé pozice ve vývojovém týmu vysvětlit. Rozlišovala jsem pouze mezi technickou podporou a programátorem.
Seriál patří všem juniorům a nováčkům, kteří si k seriózními studiu chtějí přečíst něco odlehčeného.
A komukoliv, koho bude bavit.
ROLE V IT
Klient
Typická věta: „Přidání jednoho tlačítka přece nemůže stát dvacet tisíc. Je to jen jeden obdélník!“
Co dělá: Chce program. A chce ho rychle, levně a aby tam byly takové ty animace tlačítek.
Pokud mu vývojář nebo analytik cokoliv odepřou, požádá o přivolání vyšší instance. U firem ho utěší projektový manažer/ka nebo konzultant/ka. U vývojářů na volné noze je jako vyšší instance nabídnuta maminka nebo manželka provinilce.
Příklad z praxe: Nemám, slavný soude. Jakožto introvertka si dávám maximálně záležet na práci v interním vývoji.
Mým jediným zákazníkem je kamarádka Martina, které jsem vytvářela web.
Jakožto backend jsem na weby poleno. Umím ty statické s deseti větami a hezkým obrázkem (jako každá osmiletá holka).
Ona ale potřebovala po kokot obsahu. Galerii, odkazy, rubriky. I vlastní doménu a responzivní design. Na to jsem nebyla zvyklá. Ale vyrobila jsem ho! Je z profesionálního hlediska naprosto mizerný, ovšem dostala jsem za něj fotku, co mám na Linkedinu, takže se oficiálně počítá jako zakázka.

Konzultantka
Typická věta: „Klid, já jim to vysvětlím.“
Co dělá: Domlouvá zakázky s klienty. Vysvětluje jim, co je reálné a co ne. Ideální konzultantka srší sebevědomím, je nadupaná znalostmi a charismatem. Znala jsem jednu takovou – Terezu. Reprezentovala firmu jako drak, překládala technické termíny do lidštiny, vynikala diplomacií a obchodním duchem.
Vyzbrojená argumenty od vývojářů (kteří se mezitím schovávali v kanceláři za fíkusem) s želeným sebevědomím odstřelovala iracionální požadavky klientů a nabízela optimální alternativy. Zároveň občas popohnala vývoj, aby zákazníkovi ukázala další pokrok na zakázce. Její podpatky byly vyšší než ambice generálního.
Příklad z praxe: Myslela sis, že je klient spokojený, protože jsi pro něj už třikrát překonfigurovala aplikaci, proškolila celý tým, vytvořila prezentaci a naplánovala wrap-up na zítra?
Můžeš se spolehnout, že se objeví jeden šťoura, který strhne celou pozornost na sebe a bude se hodinu točit na tom, že to tlačítko má být modré! Co naplat, že všechno ostatní je nad očekávání. Dnes máme všichni přesčas.

Technický analytik
Typická věta: „Zjistím, dej mi chvilku.“
Co dělá: Oficiálně připravuje technické řešení systému. Neoficiálně? Všechno. Jako náš Jožo.
Jeho revírem jsou návrhy funkcionalit, tabulky, souvislosti, vysvětlivky, odpovídání na všetečné otázky. Připravuje zadání pro vývoj. Operativně odbavuje nové požadavky jeden za druhým. Musí vědět, jak jedna drobnost v systému B ovlivní systém C a D. Jedno nekonzultované uprdnutí v kódu může domino efektem odpálit půl ekosystému firmy. Takže žádný freestyle bez jeho požehnání.
Analýza je jako bicí v kapele – technické srdce týmu. Bez ní to radši rozpusťte.
Příklad z praxe: Z čeho mám brát tenhle údaj? Number nebo text? A když to chci změnit, musí to udělat i ten druhý systém? Počítají s novým elementem? A bude na to ticket? Už to můžu nasadit? Jožo, pomoooc!

UI/UX designérka
Typická věta: „Jestli to budou chtít v Comic Sans, dávám výpověď.“
Co dělá: User interface a user experience. Rozvrhne prvky na stránce tak, aby je našel i poloslepý šimpanz. Tlačítko ODESLAT musí být přesně tam, a přesně v té barvě, kterou uživatel čeká. Jednoduchý, krásný a intuitivní web je její poslání.
Příklad z praxe: V bývalé práci jsme se šli podívat do UX laboratoře. Designérka seděla za polopropustným sklem (jako mají na kriminálce) a pozorovala klienta, který zpracovával zadaný úkol v nové aplikaci. Respektive – ve třech různých vizuálních variantách jedné aplikace.
Kamery snímaly pohyb očí, běželo měření času. Dobrovolník byl po zdárném ukončení úkolu podroben výslechu ohledně celkové spokojenosti a přehlednosti. Designérka se dozvěděla, jak dlouho trvalo najít příslušná tlačítka, jestli byl subjekt zmatený a která verze sklidila největší úspěch.
Poznatky předala nám, abychom appku vymazlili k obrazu zákazníkovu úúúplně na maximum.

BONUS
Kávovar
Typická věta: „Vyprázdněte nádobu na kávovou sedlinu.“
Co dělá: Kávu, čokoládu, čaj. Stmeluje kolektiv. Náhodnými setkáními u stroje na energii vznikají nápady, taktická spojenectví a šíří se drby. Největší dříč ve firmě.
Příklad z praxe: V kanceláři je vždycky jeden nebožák, který nestíhá, a akutně potřebuje kávu. Kávovar vycítí stres a škodolibě mu chrstne do obličeje požadavek na doplnění vody, mléka, zrnek kávy a vyčištění nádoby na sedlinu. Pak chvíli trucuje a nakonec spustí čištění, takže kávu příštích deset minut nedostane nikdo.

Závěrem
V praxi mnoho rolí splývá, takže nevnímejte text jako dogma. Každá firma zaměstnance úkoluje rozdílně a pojmenovává pozice jinak. Není výjimkou vývojář s přesahem do analýzy nebo analytik vysvětlující klientovi technické parametry. Čím déle jste v IT, tím pravděpodobněji si rozšíříte obzory dál než za horizont vlastní specializace.
Postavy jsou silně inspirované žijícími lidmi a popsané události se skutečně staly. #verteNeverte
Další díly seriálu vám představí Testera, Vývojáře a Architekta.













